INSPIRACE

Uvedené odkazy neslouží k tomu, aby jste doma s dětmi vypracovávali nekonečné množství všech uvedených pracovních listů nebo snad byli nuceni číst po večerech články. Tato sekce je pouze inspirací a zdrojem materiálů pro případnou další práci s dítětem doma. Některá cvičení budeme s dětmi provádět i ve škole, nikoliv však všechna. 
  • Přikládám slibovaný seznam velmi oblíbených dětských knížek vhodných pro první i druhé čtení. Obzvlášť oblíbenou autorkou pro první čtení je Zuzana Pospíšilová.

     
    • Zuzana Pospíšilová: Kouzelná třída, Výlet do pekla, Lumpíček a Rošťanda, Letadélko Jurášek, Školní detektiv, Teta Běta
    • Martina Drijverová: Nezbedníci, Zlobilky
    • Rožnovská Lenka: Tatínku, nezlob!
    • Petra Braunová: Rošťák Oliver
    • Ester Stará: A pak se to stalo!
    • Josef Kolář: Z deníku kocourka modroočka
  • Slabikáře: https://www.slunecnice.cz/sw/vesely-slabikar/     https://www.darius.cz/Rafii/slabikar.pdf    https://skolicka6.sweb.cz/STARYSLABIKAR/SLABIKAR.htm
  • KŘÍŽOVÉ CVIKY : To, že děti píšou pravou či levou rukou je zásluhou mozku, konkrétně mozkových hemisfér, které rozdělujeme na pravou a levou hemisféru. Praváci využívají především levou mozkovou hemisféru a praváci zase levou. Tím dochází k rozvoji ale také "přetěžování" dominantní jedné hemisféry. Existuje celá řada cviků, které pomáhají pravidelným cvičením propojit obě hemisféry a procvičit i tu nedominantní. Tato cvičení výrazně napomáhají k lepší koncentraci, koordinaci, relaxaci. Cviky jsou vhodné pro všechny děti pro své pozitivní účinky a výrazně mohou napomoci dětem s problémy koncentrace, dětem s poruchami učení a dětem se skříženou lateralitou. Odkazuji vás na krátký a zajímavý článek: https://pece-o-dite.zdrave.cz/cviceni-nejen-pro-levaky/ S dětmi v hodinách různé typy křížových cviků provádíme a děti se opakováním cviků po mně velmi koncentrují a zklidní. Pro skutečně pozitivní efekt je ale potřeba provádět cviky víckrát denně. Ideálně před tím, než děti začnou dělat úkoly do školy, provádět je ale můžete kdykoliv během dne. Aby jste se v tom velkém množství cviků neztratili, uvedu prozatím jeden za všechny, pokud budete mít zájem, nahlédněte na další odkazy, kde je celá řada takových cviků.

    Potřebujeme dva větší papíry. Přes celý papír nakreslíme na výšku velké X  a na druhý rovnoběžné linky II. Poté vyvěsíme tak, aby dítě na papíry vidělo. (Ve třídě máme vyvěšeno na tabuli, můžete se přijít podívat.) Dítě sleduje obrázek č.1 (X) a 12x po sobě jakoby pochoduje na místě tak, že se pravou rukou dotkne levého kolene, vymění a levou rukou se dotkne pravého kolene. Normálním tempem takto počítáme do 12 a střídáme údery rukou do kolen KŘÍŽEM. Jakmile máme hotovo, začneme sledovat obrázek s rovnoběžnými čarami a tentokrát pochodujeme na místě, pravá ruka se dotkne pravého kolene a levá ruka levého kolene. Střídáme tolikrát, až napočítáme do 12. Na závěr ještě jednou, resp. 12x provést křížem a sledujeme 1. obrázek, neboť končit by se vždy mělo křížem. Cvičení nezabere ani minutu času. Je potřeba, aby dítě sledovalo příslušný obrázek a počítalo do 12 a při něm provádělo příslušný cvik.Opravdu ideální je provádět cvičení před tím, než chceme, aby se dítě soustředilo. Výsledky nejsou okem viditelné hned, ale z praxe vím, že pravidelným cvičením přináší pozitivní účinky pro mozkovou činnost. Nezalekněte se tedy prosím složitého vysvětlování, samotné cvičení je opravdu velmi snadné a hlavně rychlé! Je jen potřeba, aby si na cviky děti zvykly. Následující odkazy nemusíte nutně otevírat a pročítat, je to opravdu jen další inspirace pro cvičení, pokud budete mít zájem křížové cviky rozšířit. Pokud však věnujete chvilku a vytvoříte podmínky alespoň pro cvičení, které jsem uvedla výše, bude i to skvělá investice pro Vaše děti!!!   Další odkazy s cviky: https://www.zsgvitkov.cz/skola/wp-content/uploads/2013/09/Spolupr%C3%A1ce-hemisf%C3%A9r-k%C5%99%C3%AD%C5%BEen%C3%AD.doc   nebo https://prolevaky.cz/index.php?id=31 či https://ctenibezslabikovani.wz.cz/10.html . Na internetu je celá řada inspirace, stačí zadat "křížové cviky". 

 
  • DOLNÍ ZÁTRH: Sjedeme téměř rovně dolů do údolí a vyjedeme z něho nahoru na kopec. Je možné dělat dětem vodící čáry, jako je tomu na str. 35, říkáme tomu deštík - deštík je mírně nakřivo, protože do něho fouká vítr. A my po deštíku sjedeme do údolí a opravdu hodně mírným švihem z něho vyjedeme. (Nejedná se o švih jako když fajfkujeme, ale spíše o uvolněné nekřečovité vedení ruky). Všeobecně u všech zátrhů je potřeba dát si pozor na to, aby děti nevytvářely "lavory, misky, kopce". 
  • HORNÍ ZÁTRH: Vystoupáme nahoru na mraveniště a sejdeme z něho zase pomalu dolů. Opět je možnost předepsat vodící čáry. Vodící čáry jsou téměř rovně, přesto jsou mírně nakloněné - viz str. 35,37.